Ga naar de inhoud

Visioning over het spoor in Castricum

Volgens de gemeentelijke pagina zijn er vier varianten om Castricum voor te bereiden op een (mogelijk) hogere frequentie van treinverkeer.
Een verlengde tunnel bij de overgang Beverwijkerstraatweg (tot voorbij de ingang van het station), een tunnel ter hoogte van de Geversweg, of een zuidoostelijke randweg, dat zijn de drie mogelijke oplossingen voor het probleem spoorovergang Beverwijkerstraatweg, die zijn overgebleven na bestudering van alle varianten. De laatste mogelijkheid is niets doen, waarmee het totaal op 4 komt.
In de gepresenteerde oplossingen missen we vanuit TT Castricum echter een realistische toekomstvisie. Een eeuwig groeiend aantal auto’s is niet reëel en daarom komen we met een eigen visie – als visioning…

Visie

Er wordt in Castricum veel gesproken over De Vier Spoorvarianten omdat er in de toekomst meer treinen zouden gaan rijden en daardoor de spoorbomen vaak naar beneden zijn. De plannen kenmerken zich door hun focus op een lokaal probleem voor automobilisten die vaak en langdurig voor de spoorwegovergang moeten wachten. De plannen kosten ook veel geld – geld dat er niet is in de gemeente.

Maar stelt u eens het volgende voor

Het is 15 april 2025 en de spoorbomen zijn naar beneden. We zien – op 1 auto na – een lege rijbaan en in de andere richting wacht een kleine vrachtwagen geduldig tot de spoorbomen omhoog gaan. Fietsers fietsen gemakkelijk door de fietserstunnel onder het spoor naar de andere kant. Castricum is al jaren geleden een veerkrachtige, zelfvoorzienende gemeente geworden. Juist het jaar ervoor is de tweede dorpslandbouwcoöperatie gestart. En dit eerste jaar was de opbrengst gelijk al ruim voldoende voor alle bewoners binnen de dorpskernen. Jong en oud hebben aan het eind van de oogst meegewerkt om de overschotten te conserveren tot heerlijke jams en chutney’s. Ook de lokale interieurfabriek – één van de eerste Cradle-to-Cradle fabrieken in Noord Holland – heeft een goed jaar achter de rug en prachtige innovatieve ontwerpen staan in menig Castricumse woning te pronken.

De ontwikkeling van de elektrische fietsen is de laatste tien jaar enorm hard gegaan. En door de lage energieprijzen van de inmiddels achttien Zonnecentrales in Castricum, Akersloot en Limmen werden ze hier zeer populair. En doordat de benzineprijzen maar bleven stijgen, zagen we sinds 2015 een gestaag dalende vraag naar auto’s, ook in de gemeente Castricum. Al snel kwamen er minder gezinnen die twee auto’s hadden, maar de laatste jaren is het bezit van een eigen auto helemaal geen vanzelfsprekendheid meer. Steeds meer mensen delen de auto met de buurt en al 8 jaar geleden is de gemeente begonnen om van parkeerplaatsen speelvelden en stadstuinen te maken. Op late zomeravonden wordt in iedere straat in het dorp met buren lang buiten nagepraat, worden samen maaltijden gegeten en muziek gemaakt.

Door de gestegen lokale bedrijvigheid is er weer veel werkgelegenheid in het dorp zelf en er is een continue vraag naar vakmensen. Lang reizen naar het werk is al een aantal jaar de uitzondering op de regel.

Natuurlijk blijft toerisme een bron van lokale inkomsten. Vanwege het opraken van goedkope olie zien we dat nog maar weinig bezoekers met de auto komen. Het openbaar vervoer is het belangrijkste vervoersmiddel geworden en op loopafstand van het station is de laatste vijf jaar door veel dorpsbewoners hard gewerkt aan een duurzame, toeristische trekpleister. Iedere keer als de spoorbomen dalen, wordt een nieuwe lading toeristen aangevoerd. En als de spoorbomen weer omhoog gaan, worden andere toeristen met een glimlach op het gezicht door een met trapkracht aangedreven bus naar het strand gebracht. En waar in 2012 alleen nog aan de voorzijde van het station een bushalte was, is vlak daarna besloten om aan beide zijden van het station een busplatform aan te leggen. De bussen hoeven het spoor niet meer te kruisen. Dit overstappunt heeft bovendien een gunstig effect gehad voor de lokale middenstand.

Als je met de elektrische bus onderweg bent, kun je genieten van de diversiteit in het landschap en je kunt soms vogelsoorten zien, waarvan eerder was gedacht dat ze waren uitgestorven in Nederland. Doordat er bijna geen auto’s meer rijden, voelen mensen zich gezonder door de schone lucht.

Soms zeggen we nog wel eens tegen elkaar … “Weet je nog dat we in 2012 bijna hadden besloten om nog vele miljoenen euro’s uit te geven aan een tunnel bij het spoor?”. De meeste Castricummers zijn dat gelukkig allang weer vergeten. Maar soms vraagt iemand zich nog wel eens af hoe Castricum z’n eigen ambulancepost heeft weten te regelen in tijden dat andere gemeenten in Nederland bezig waren met tunnels en asfalt. Tsja, dat was een sterk staaltje vooruitkijken.