Castricum – Afgelopen woensdag 26 oktober vond het evenement Duurzame Mobiliteit plaats.
Kijken, voelen en rijden
Vanaf 19:00 uur stroomde de parkeerplaats naast de bibliotheek van Castricum vol met breed scala aan elektrisch voortgedreven voertuigen. Het toestromende publiek kon kijken, voelen en rijden.
Drie verschillende modellen elektrische auto’s (Nissan, Mitsubishi en Peugeot) stonden klaar dankzij Marcel Beerkens van RWS. Er kon in gereden worden en daar werd volop gebruik van gemaakt ook! Een andere indrukwekkende verschijning was de elektrische Vrachtwagen van Aad de Wit verhuizingen. Het begon al goed toen de vrachtwagen arriveerde en sommigen dat niet direct in de gaten hadden: je hoorde namelijk niets! Deze vrachtwagen is een wereldprimeur: er zijn wel meer elektrische vrachtwagens, maar niet in deze (hogere) gewichtsklasse. En dat in ons dorp…
Voor oud en jong
Voor iedereen was er wel wat te beleven, maar de aanwezige jeugd werd vooral gegrepen door de demo modellen van EVC Heemskerk. De elektrisch aangedreven Skateboards werden stevig aan de tand gevoeld. Twee jongeren die toevallig hun eigen scooter langskwamen, werden direct enthousiast na een proefritje op een elektrische scooter.
Een andere eye-catcher was de aanwezige TWIKE van Paul van der Meer. Hij was net terug van een vakantie in Zweden en had dus weer de nodige kilometers afgelegd. Voor degene die het concept niet kennen: een TWIKE is een elektrische auto met trapondersteuning. Met enthousiaste verhalen wist Paul veel publiek te boeien en op iedere vraag had hij wel een antwoord. Zoals op de vraag van een aanwezige, die zich wat zorgen maakte of ze niet wat te oud zou zijn voor een TWIKE. Waarop hij antwoordde dat je je met een TWIKE iedere dag jonger voelt worden.
De deelauto
Na 20:00 uur ging het programma binnen verder met een presentatie. Verzorgd door Jurgen van der Heijden van CALorie en Maarten Nijman van Transition Towns Castricum. In deze presentatie stond mobiliteit in Castricum centraal. Eerst wat feiten en cijfers over het lokale autogebruik (ca 70% van het autoverkeer in ons dorp is lokaal verkeer) en het internationale transport, door een ver doorgeslagen globalisering (met een prachtig voorbeeld over de import en export van bronwater). De oplossingen van Transition Towns zijn dan logisch en eenvoudig: opbouwen van een lokale economie en bewustwording van de voordelen van het fietsen. In het tweede deel van de presentatie werd uitgebreid ingegaan op de verschillende vormen van autodelen. De aanwezigen konden zich aanmelden als geïnteresseerden voor een autodeelproject en hier werd direct gebruik van gemaakt. Inmiddels kunnen we al 11 enthousiastelingen op de lijst zetten en we hebben al 4 auto’s in de aanbieding, waaronder een bestelbus!
Wil je de verschillende alternatieven nog even nalezen:
De feiten en cijfers waren deels gebaseerd op het rapport Ranking the Stars van Natuur&Milieu. Klik hier voor de volledige versie.