Meteen naar de inhoud

Biologische bloemen in de bloemenwinkels in de CAL-gemeentes

In aanloop naar de Klimaatweek, begin november, schreven we over onze inspanningen om het biologische bloemen-bollen-planten-aanbod in de CAL-gemeentes in kaart te brengen. Ook over onze actie om alle bloemenwinkels te bezoeken en daar in gesprek te gaan over een bio-aanbod hebben we kort geschreven. In zo’n tien winkels hebben we uitgebreid rondgekeken en goede gesprekken gehad. Kort voor de Klimaatweek hebben we de lezers van de Transitienieuwsbrief aangespoord bij de bloemenzaken navraag te doen naar biologische bloemen om zo een signaal af te geven dat hier behoefte aan is.

Sluitstuk biologische bloemen-bollen-planten-aanbod in Castricum

Op vrijdag 3 november, tijdens het Transitiecafé heeft de themagroep verslag uitgebracht van de activiteiten. Een ding dat opviel bij het bezoek aan de winkels/kiosken was dat er een ruim aanbod was van herfststukjes met natuurlijk materiaal dat ook wat langer houdbaar is. Je kunt best zeggen dat dat al een duurzame stap is. Verder waren in een aantal bloemenwinkels kunstbloemen te koop. Dit is een duurzame keuze als het bijdraagt aan het verlagen van de aankoopfrequentie van bloemen.

In elke bloemenzaak waren ook wel andere duurzame stappen gezet, zoals:

  • minder plastic verpakkingsmateriaal en een enkele zero-waste-raamsticker;
  • verspilling tegengaan door onverkochte bloemen weg te geven aan bijvoorbeeld een zorginstelling;
  • bloemen inkopen bij lokale telers, zodat er geen sprake is van milieubelasting door vlieguren of andere langdurige transporten.

Als bloemen op de veiling worden ingekocht, is het soms helemaal niet duidelijk dat bloemen biologisch zijn. Ook waar bloemen vandaan komen, is niet altijd duidelijk, zeker niet in het winkelaanbod.

We vroegen: “Zou het niet voor de klant duurzame info zijn om bij de bloemen te schrijven of ze bijvoorbeeld lokaal of van het seizoen of biologisch/onbespoten zijn?” In de meeste winkels was dat een nieuw gezichtspunt. Er werd wel getwijfeld of de klant daar iets om zou geven.

Over een ding was bij allen duidelijkheid: een biologisch bloemenaanbod is heel moeilijk te realiseren. Biologische bloemen zijn kwetsbaarder, komen vaak van ver (Kenia) en zijn duur. In de gesprekken werd duidelijk dat de bloemenwinkels zich voor flinke uitdagingen gesteld zien.

Na afloop van het gesprek bedankten we de medewerker(s) door een Sakkie cadeau te geven, hetgeen in bijna alle gevallen zeer werd gewaardeerd.

Een vervolg

De themagroep komt 13 januari 2024 weer bijeen om te kijken of er een vervolg mogelijk is op deze actie. De bloementeelt en – verkoop is een complexe bedrijfstak. Als consument of burger heb je niet zo heel veel invloed op het systeem, maar we willen toch kijken of we ergens een stap kunnen zetten. Doe je mee? Meld je aan bij Marleen via marleenheeman@transitiecastricum.nl.